Halaman

Khamis, 17 Februari 2011

Salad Buah N Makaroni

Bahan-Bahan :

1/2 Kg Makaroni
100gm Kismis Hitam
3 Biji Epal Merah
3 Biji Epal Hijau
2 Biji Lobak Merah
1 Tin Sirap Laici

Bahan-Bahan Sos :

200gm Mayonis
2 Sudu Madu
6 Sudu Susu Pekat
sedikit garam

Cara-Caranya :

1. Rebuskan makaroni (kalau makaroni jenis yg cepat lembik rebus kejap je r sebaliknyee....actually,jgn       rebus terlalu lembik cz nnt makaroni akan hancur...x sedap mkn pla....)
2. Buah2an x perlu kupas jz basuh bersih2 n potong kiub ikut suka anda....sesedap gigi anda mengunyah...hehehe.....
3. Kismis perlu d basuh tau...kadang2 berpasir....pernah terjadi.....
4. sediakan sos...masukan semua bahan sos n seratakan....kalau x suka madu le ganti ngan gula tapi susu pekat dah manis....so, kta nak kn rs madu letak lh madu...(Garam n madu berfungsi for balance kn rs masam mayonis n buah.....)
4. masukkan semua makaroni yang telah direbus, buah2an, kismis, buah laici dalam tin dan sedikit sirap laici ikut suka anda.....
5. gaulkan sebati n....taraaaa...dh siap.....le lh serve kn.....


___________________________________________
kalau nak tau, mula2 saya bt x letak makaroni n salad buah saya terlalu berair....then saya modified letakkn makaroni n sirap laici...maletup......WOW......whole family smpai skrg kalau teringin nak mkn mesti suh saya bt.....letak dalam peti sejuk....makin terangkat makan......santap d pelbagai waktu pun sesuai......kalau kakak saya buat dia letak krim cheese n parutan cheddar...hemmmm.....makan x prasan mak mertua lalu..... well....husband saya pun suka makan....heee....

Tiada ulasan: